Saturday, June 23, 2012

الام و الابن .....و المعتقل




من زينب بدر الدين الي ابنها محمد صلاح الدين المعتقل في سجون البشير 
الى محمد إبنى وكل الأبطال والبطلات المعتقلين…..
يا ولد من نار يا شاب بقوة الوطن يا شرفى ويا قوتى
 ..صمودى بصمودك أتماسك بقوتك كن كما أردت أنت القوى وهم الضعفاء أنت الذى تسيطر وهم الذين يخافونك
..لك الله والوطن ولهم الخزى والعار 
تشترى الوطن ويشترون منزل مشيد بدماء اليتامى والمساكين 
تكسب نفسك ويكسبون حسابات فى البنوك تجعلهم محتقرين حتى من أبنائهم.
قوى أنت يا ولدى شريف كالرجال الخالدين حقير سجانك كسير قائده مرتجف حاكمه 
.خمسة عشر يوما والأمن مسجون فى قصره وأنت حر فى الزنزانة


 بيتهيئ لي كل معتقل و معتقلة سودانية ممكن يبعتوا القصيدة لامهم
الشاعر السودانى محجوب شريف لوالدته (امه) مريم

يا والدة يا مريم ... يا عامرة حنية
أنا عندي زيك كم ... يا طيبة النية
بشتاق وما بندم ... اتصبري شوية

يا والدة يا مريم

ما ني الوليد العاق ... لا خنتّ لا سراق
والعسكري الفراق ... بين قلبك الساساق
وبيني هو البندم ... والدايرو ما بنتم

يا والدة يا مريم

عارف حنانك ليّ راجيك تلوليني
دايماً تقيليني وفى العين تشيليني
ألقاه عز الليل قلبك يدفيني
ضلك عليَّ مشرور قيلت فى سنيني
أنا لو تعرفيني لو تعرفي الفيني
أنا كم بحبك كم
والعسكري الفراق بين قلبك الساساق
وبيني هو البندم ... والدايرو ما بنتم

يا والدة يا مريم

طول النهار والليل فى عيني شايلك شيل
لكني شادّي الحيل لا خوف عليَّ لا هم
هاك قلبي ليك منديل الدمعة لما تسيل
قشيها يا مريم
والعسكري الفراق بين قلبك الساساق
وبيني هو البندم ... والدايرو ما بنتم

يا والدة يا مريم
يا والدة يا مريم ... يا عامرة حنية
أنا عندي زيك كم ... يا طيبة النية
بشتاق وما بندم ... اتصبري شوية

يا والدة يا مريم

ما ني الوليد العاق ... لا خنتّ لا سراق 

و العسكري الفراق بين قلبك الساساق  
وبيني هو البندم ... والدايرو ما بنتم

يا والدة يا مريم

عارف حنانك ليّ راجيك تلوليني
دايماً تقيليني وفى العين تشيليني
ألقاه عز الليل قلبك يدفيني
ضلك عليَّ مشرور قيلت فى سنيني
أنا لو تعرفيني لو تعرفي الفيني
أنا كم بحبك كم
والعسكري الفراق بين قلبك الساساق
وبيني هو البندم ... والدايرو ما بنتم

يا والدة يا مريم

طول النهار والليل فى عيني شايلك شيل
لكني شادّي الحيل لا خوف عليَّ لا هم
هاك قلبي ليك منديل الدمعة لما تسيل
قشيها يا مريم
والعسكري الفراق بين قلبك الساساق
وبيني هو البندم ... والدايرو ما بنتم

يا والدة يا مريم

شكرا لرامي يحي علي هذه الهدية 

No comments: